Agenția de Cercetare pe Internet

organizație

Agenția de Cercetare pe Internet (engl. „Internet Research Agency” sau „IRA”), cunoscută în jargonul rusesc de Internet ca „Trollii din Olgino”, este o companie rusească, cu sediul în Sankt Petersburg, care ia parte la operațiuni de influențare a mediului online în numele guvernului Rusiei. Agenția a utilizat conturi false înregistrate pe rețele de socializare importante, forumuri de discuții, situri de ziare online și servicii de găzduire a materialelor video pentru a promova interesele Kremlinului în politica internă rusă, în Ucraina și în Orientul Mijlociu; ea a încercat să influențeze alegerile prezidențiale din Statele Unite în 2016, sprijinind candidatul Donald Trump.

Expresia „Trollii din Olgino” a început să fie utilizată după ce s-a descoperit că unele conturi false pentru trolling aveau legătură cu Sankt Petersburg, Rusia.

Măsura în care guvernul Rusiei a încercat să influențeze opinia publică folosind rețelele de socializare a devenit larg cunoscută după ce un articol BuzzFeed din iunie 2014 a oferit detalii ample despre documentele guvernamentale dezvăluite de crackeri în acel an.[2] IRA a intrat în atenția presei internaționale în iunie 2015, când s-a arătat că unul dintre sediile sale deținea date provenite din conturile false folosite pentru trolling. Mai apoi, au fost publicate știri despre indivizi care erau plătiți pentru a se ocupa de aceste activități.[1][2]

OriginiModificare

Vezi și: Web-brigadă.

Biroul agenției din Olgino, un cartier istoric din Sankt Petersburg, a fost dezvăluit de jurnaliștii ruși în 2013. „Trolii din Olgino” a devenit un termen general care se referă la propaganda pro-rusă, nu neapărat la oamenii din biroul de la Olgino.

OrganizatoriModificare

StrategiciModificare

Ziarul Vedomosti face legătura între strategia de manipulare a conștiinței publice prin mijloace digitale, aprobată de autoritățile ruse, cu Viaceslav Volodin, prim-adjunct al Administrației Prezidențiale conduse de Vladimir Putin.

TacticiModificare

Conform anchetelor efectuate de jurnaliști, biroul din Olgino a fost numit oficial Internet Research Agency Ltd. Firma a fost fondată în vara lui 2013.

Ziariștii mai arată și că Alexei Soskovets, care a luat parte la mișcările politice de tineret din Rusia, era direct legat de biroul din Olgino. Firma lui, North-Western Service Agency, a câștigat 17 sau 18 contracte (în funcție de sursa citată) pentru organizarea de festivități, forumuri și competiții sportive pentru autoritățile din Sankt Petersburg. În jumătate dintre aceste licitații, agenția a fost singurul participant. În vara lui 2013, ea a câștigat un concurs pentru furnizarea de servicii de curierat către participanții la tabăra Seliger.

SediiModificare

În Sankt PetersburgModificare

În OlginoModificare

59°59′42.7″N 30°07′49.7″E / 59.995194°N 30.130472°E

În strada SavushkinaModificare

59°59′03.5″N 30°16′19.1″E / 59.984306°N 30.271972°E

În alte orașeModificare

Modul de organizareModificare

La nivelul cel mai înaltModificare

La nivelurile inferioareModificare

Teme de trollingModificare

Organizarea campaniei anti-ucrainieneModificare

ReacțiiModificare

PresupuneriModificare

Alte activități ale organizatorilorModificare

ProcesulModificare

Vedeți șiModificare

ReferințeModificare

  1. ^ ShareAmerica: Everything you wanted to know about trolls but were afraid to ask (accesat la 4 noiembrie 2017)
  2. ^ Max Seddon (BuzzFeed): Documents Show How Russia’s Troll Army Hit America (accesat la 4 noiembrie 2017)

BibliografieModificare

  • Olga Khazan (). „Russia's Online-Comment Propaganda Army”. The Atlantic. 
  • Chen, Adrian (). „The Agency”. The New York Times Magazine. 
  • Doctrow, Cory (). „Russia's troll factory”. Boing Boing. 
  • Karoun Demirjian (). „A whistleblower is trying to bring down Russia's secret Internet troll army”. The Washington Post. 
  • Format:Cite audio
  • Dickerson, Caitlin (). „How Fake News Turned a Small Town Upside Down”. The New York Times Magazine. 
  • Entous, Adam; Nakashima, Ellen; Jaffe, Greg (26 December 2017). "Kremlin trolls burned across the Internet as Washington debated options." The Washington Post.

Legături externeModificare