Discuție:Pasul Tihuța

Active discussions
  • Mă urmărești pas cu pas D-le Colonel chiar și la «Pasul Tihuța» intri pe skype ?--P-7- 12 septembrie 2009 12:13 (EEST)

Drumul romanModificare

Nu există nici un drum roman pe acolo. Romanii: -nu aveau să meargă nicăieri peste munți, dimpotrivă. -nu aveau nici un interes să construiască un drum (nepăzit) peste munți astfel încât să faciliteze invaziile spre teritoriile lor. Vă rog să vă informați la Muzeul județean Bistrița-Năsăud unde personal calificat vă va lămuri competent și pe deplin: Adresa Strada General Grigore Balan Nr 19, Bistrita, Jud. Bistrița-Năsăud Cod postal: 420016

Tel: 0263 - 211.063, Fax: 0263 - 230.046 E-mail: complexmuzealbn@yahoo.com

Manager: GAVRILAS VASILICHI GEORGE ALEXANDRU Tel: 0755 - 065.326

Director Muzeul Judetean BN: Gaiu Corneliu Tel. 0745 - 605.633 E-mail: corneliugaiu@yahoo.com


De acord cu dv., drept care fragmentul respectiv arată acum astfel (citiți mai jos, sublinierile sunt adăugate pentru a evidenția chiar ce ați spus dv.):

Suplimentar, am retras subtitlul respectiv (deși colocvial drumul sub numele respectiv, pare cunoscut), dat fiind că se poate întîmpla ca în grabă, acest subtitlu să fie citit dar textul de sub el nu, ceea ce ar fi lăsat în mintea cititorului ideea că exixstă totuși un așazis drum roman. --Accipiter Q. Gentilis(D) 26 septembrie 2014 17:24 (EEST)
„Există în apropiere de pas la 850-1150 m altitudine, suprapus parțial peste drumul actual spre Ciosa, o porțiune de aproximativ 12 km de drum pavat cu piatră.[1] a cărei origine este controversată[2]. Etichetat ca fiind fie o porțiune comună cu vechiul drum comercial[3] a unui drum roman, fie un drum medieval sau grăniceresc[2], traseul său este: Defileul Bârgaului - DN 17- Fața Prislopului - Dosul Zâmbroaiei - Culmea Tășăuleasa - Culmea Opcioara - Ilița Corchii - Iliuța Calului - Măgura Calului - DN17 - Pasul Tihuța[1]. Stratul de piatră este distrus în mai multe zone, fie de eroziune, fie datorită folosirii ca și cale de transport forestieră.[4] Drumul – cu o lățime de 12 m[1], este practicabil pe toată lungimea sa, marcat și integrat circuitului turistic.[4].
 
Perspectivă de pe Telescaun
Deși este asemănător unei căi de comunicație romane (este acoperit cu piatră, are lățimea corespunzătoare, rigolă de scurgere a apelor de ploaie, borduri, trotuare și urmeazătoate regulile topografice ale amplasării drumurilor romane)[4], totuși argumentele pentru originea lui antică sau medievală sunt insuficiente sau chiar contrarii. Este posibil ca să fi fost construit ca și cale de transport pentru piatra necesară consolidării căii de acces principale, folosită de Imperiul Habsburgic pentru acesul în Bucovina.[5]
  1. ^ a b c Drum Roman prin Pasul Tihuța, accesat 2014.09.23
  2. ^ a b Ioan Bâcă (Șef de lucrari, Dr.), Facultatea de Geografia Turismului Bistrița
  3. ^ VIDEO FOTO România, în ținutul lui Dracula. Bistrița-Năsăud, între scrisoarea cu litere din sânge, Pasul Tihuța cel pitoresc și drumuri împărătești, 20 iulie 2013, Bianca Sara, ziarul Adevărul
  4. ^ a b c Secretele Drumului Romanilor din Munții Bârgăului. Ce frumuseți dezvăluie vechiul drum pietruit, Bianca Sara, Historia, accesat 2014.09.23
  5. ^ Dr. Corneliu Gaiu: Nu există un drum al romanilor în Pasul Tihuța ! Romanii nu construiau drumuri turistice !, Florica Dura, Ziarul.BN, 17 octombrie 2013, accesat 2014.09.23

--Accipiter Q. Gentilis(D) 26 septembrie 2014 10:46 (EEST)

ÎnălțimeModificare

Salutări! Cred că înălțimea de pasă munte este greșit. Această hartă arată că dealul de lângă trecatoarea este de 1222 m de mare. (engleză: Greetings! I think the mountain pass's height is wrong. This map shows that the hill next to the mountain pass is 1222 m high.) —UED77 (discuție) 4 noiembrie 2013 05:01 (EET)

That source is quite old (18th century) and most likely inaccurate. The source we're using (see footnote) is more recent (20th century) and more accurate. —Andreidiscuţie 4 noiembrie 2013 12:01 (EET)

You're right and I was wrong. The Horse Hillock near to the pass is 1229 m heigh (1227 m recorded on the older map of 18th century), ant the pass itself has an altitude of 1201 m. --Accipiter GentilisQvadratvs(discuție) 4 noiembrie 2013 13:38 (EET) P.S. Thanks for the comment...

Înapoi la pagina „Pasul Tihuța”.